بازاریابی تک به تک چیست و اهمیت آن در بازاریابی ایده آل

صفحه اصلی » بازاریابی » بازاریابی تک به تک چیست و اهمیت آن در بازاریابی ایده آل

بازاریابی تک به تک چیست و اهمیت آن در بازاریابی ایده آل

بازاریابی تک به تک

بازاریابی تک به تک (گاهی به عنوان بازاریابی 1:1 بیان می‌شود) یک استراتژی مدیریت ارتباط
با مشتری (CRM) مدیریت ارتباط با مشتری است که بر تعاملات شخصی با مشتریان تأکید دارد.
تصور می‌شود شخصی سازی تعاملات موجب افزایش وفاداری مشتری و بازگشت بهتر به سرمایه گذاری در بازاریابی شده‌است.

مردم کسب و کار را انجام می دهند، زیرا آنها به چیزهای نیاز دارند، اما همه مردم به همان کارها نیاز ندارند.
به طور موفقیت آمیز در یک بازار شلوغ با رقبای بزرگ و قوی تر رقابت می کنند، شرکت های
کوچک اغلب سعی می کنند یک بخش کوچک از بازار را پیدا کنند که نیازمند چیزی است که
شرکت های بزرگ تر ارائه نمی دهند.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

استراتژی بازاریابی تک به تک

بازاریابی تک به تک

بعضی از شرکت ها، به ویژه شرکت های بسیار بزرگ، سعی می کنند تا یک بازار کل را با ارائه طیف وسیعی از محصولات و خدمات مورد نیاز همه افراد درون آن دسته از بازار، هدف قرار دهند.

دیگران، به ویژه شرکت های کوچک، سعی می کنند طیف وسیعی از بخش های بازار را هدف قرار دهند.

 

شرکت هایی که از یک استراتژی یک بازار استفاده می کنند تنها در یک بخش در بازار تمرکز می کنند. بخش را می توان به صورت جغرافیایی یا جمعیت شناسی تعریف کرد.

 

تفاوت بازاریابی تک به تک با بازاریابی سنتی

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی تک به تک  جالب است . در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت ،
سهم بازار محصول است ولی در بازاریابی تک به تک شاخص موفقیت ، سهم از تعداد مشتری است .

مطلب مرتبط
بازاریابی چند فرهنگی چیست و اهمیت آن در کسب و کار

بازاریاب سنتی سعی دارد مشتریان بیشتری برای محصولات خود پیدا کند ، حال آنکه بازاریاب
تک به تک در پی پیدا کردن محصولات بیشتر برای مشتریانش است .

بازاریاب سنتی ، محصولاتش را مدیریت می‌کند و مدیرانش ، مسئول میزان فروش فصلی محصولاتش هستند .

در خالی که بازاریابی تک به تک مشتریان را مدیریت می‌کند و مدیرانش مسئول پاسخگویی به
رشد ارزش‌های مورد انتظار این مشتریان طی زمانی که شرکت فعالیت می‌کند می‌باشند .

 

اجرای بازاریابی تک به تک

بازاریابی یک به یک

مباحث سازمانی نیز در این بین اهمیت دارند . بازاریابی بازاریابی سنتی می‌تواند
با کمترین ارتباط با سایر واحدهای سازمانی و عملیات غیر بازاریابی انجام شود .

استخدام مدیر بازاریابی برای اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی ، پیشبردی و فروش تولیدات
از طریق فروشگاه‌های خرده فروشی یا سایر کانال‌های توزیع در بازاریابی سنتی مطرح است .

بازاریابی تک به تک در پی حمایت از مشتریان در طول زمان ، مدیریت بر یک سری تعاملات
با مشتریان و سنجش میزان خرید مشتری از محصولات گوناگون است . لازم به ذکر نیست
که برخی از فعالیت‌ها نیاز به یکپارچگی فراوان دارند .

این فعالیت‌ها نه تنها تهدیدی برای کانال توزیع محسوب می‌شوند ، بلکه مدیریت
جدی بر بازاریابی تک به تک می‌تواند وسیله ای برای تجدید ساختار سازمانی ،
سیستم‌های اطلاعاتی و ساختار بودجه بندی و پاداش آن مؤسسه نیز باشد .

دلیل این امر آن است که ماهیت بازاریابی تک به تک چنان یکپارچه است که واقعاً به آن
نمی توان لفظ بازاریابی اطلاق کرد .

لذا فرایندهای درون سازمانی باید به گونه ای باشد که امکان برخورد ویژه و انفرادی با تک تک مشتریان
را به کلیه واحدها ، بخش‌ها و عملیات سازمان بدهد .

مطلب مرتبط
بازاریابی مویرگی چیست و چه تاثیری در فروش بیشتر دارد

به همین دلیل است که ما می گوییم برای داشتن بازاریابی یک به یک باید هر شرکت تبدیل به
یک مؤسسه تک به تک شود .

 

مراحل بازاریابی تک به تک

بازاریابی یک به یک

فرایند اجرای برنامه بازاریابی تکی دارای چهار مرحله شناسایی ، متمایز سازی ، تعامل و تطبیق
با مشتری است . این مراحل براساس دشواری اجرا و پیچیدگی بیان شده‌اند ، اگرچه برای شما نقاط مشترک آن‌ها می‌تواند جالب باشد .

یک سو تعبیر عمومی در بازاریابی تکی وجود دارد و آن این است که ارتباط با مشتریان تا پایین‌ترین
سطح یعنی ارتباط با تک تک مشتریان پیش می‌رود و لذا باید به هر مشتری پیغام یا پیشنهاد متفاوتی ارائه کرد .

اگرچه این مورد یک ایده‌آل با ارزش است ولی هدف بازاریابی تکی برخورد متفاوت با هر مشتری است .
برخوردی که خاص هر مشتری بوده و برای او مفهوم است . این کار از طریق تولید انبوه سفارشی می‌تواند اقتصادی باشد .

 

محصولات شامل اجزا یا بخش‌های از پیش تعریف شده هستند که با توجه به نیاز هر مشتری قابل تطبیق و
تنظیم هستند .این مفهوم فقط در بحث تولید معنی ندارد بلکه در بسته‌بندی ، تحویل ،
صورت حساب ، تأمین مالی و یا گزارشات نیز قابل اعمال است .
این ایده در نحوه پاسخگویی به مراجعان تلفنی و نیز بازدید کنندگان سایت اینترنتی نیز قابل اجراست .

 

چهار مرحله بازاریابی یک به یک

  • مشتریان را مشخص کرده و تا جایی که امکان دارد به‌طور مشروح شناسایی نمایند.
  • مشتریان را بر اساس ارزشی که دارند، تفکیک نمایید.
  • با مشتریان تعامل کرده و راه‌هایی برای بهبود عملکرد هزینه و اثربخشی تعامل پیدا کنید.
  • جنبه‌هایی از کالاها یا خدمات خود را، برای هر یک از مشتریان سفارشی کنید.
مطلب مرتبط
بازاریابی جهانی چیست و چگونه میتوان آن را به کار گرفت

 

نحوه کار

بازاریابی از کار بر روی بازارهای انبوه به سمت هدف قرار دادن بخش‌های بازار ،
سپس بخش‌های ویژهٔ بازار و اکنون تک تک مشتریان متمایل شده‌است .

به لطف وجود اسکنرهای موجود در پایانه‌های فروش ، مراکز تماس و نرم‌افزارها و سخت افزارهای دیجیتال ،
شرکت‌ها می توانند به میزان هر چه بیشتر و با هدف بهبود هدف گیری محصولات ،
خدمات و پیام‌ها اطلاعاتی دربارهٔ افراد به دست آورند .

با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده ، شرکت می‌تواند بهترین مشتریان بالقوه را هدف گیری کند .

 

 

منبع : wikipedia

برنامه نویس و طراح وب. سه سال که در زمینه وردپرس فعالیت میکنم. دیجیتال مارکتینگ رو مثل یک گیم دوست دارم. عاشق و علاقه مند به مبحث تست نفوذ. در حال رشد و توسعه در زمینه های فوق.

دوست داری نظر بدی؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا