بازاریابی مستقیم چیست ، چگونه و به چه صورت انجام میشود

صفحه اصلی » بازاریابی » بازاریابی مستقیم چیست ، چگونه و به چه صورت انجام میشود

بازاریابی مستقیم چیست ، چگونه و به چه صورت انجام میشود

بازاریابی مستقیم

 

بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing نوعی از بازاریابی است که مستقیماً با مشتری مشکوک ارتباط برقرار می‌شود.
در این روش افراد مستقیماً از بازار هدف بازاریابی و انتخاب می‌شوند.

به تعبیر دیگری بازاریابی مستقیم استفاده از کانال‌های مستقیم مصرف کننده، برای
رساندن و تحویل کالاها و خدمات به مشتریان بدون استفاده از واسطه‌های بازاریابی است.

این کانال‌ها شامل ارسال مستقیم پست، کاتالوگ‌ها، ارتباط تلفنی، تلویزیون تعاملی، دکه‌ها،
وب سایت‌ها و تجهیزات همراه به صورت مستقیم با مصرف‌کننده نهایی است.

 

بازاریاب‌های مستقیم به دنبال یک پاسخ قابل اندازه گیری، مثل سفارش مشتریان هستند.
گاهی اوقات به این کار، بازاریابی سفارش – مستقیم (Direct – order Marketing) نیز گفته می‌شود.

نقطه مقابل بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیرمستقیم نام گرفته‌است، در این نوع از بازاریابی
به صورت غیرمستقیم سعی در جذب مشتری می‌شود. مانند تبلیغات بیلبوردی که در فضاهای عمومی انجام می‌شود.

بازاریابی مستقیم قابل اندازه‌گیری بوده و قابلیت پیگیری دارد، به این مفهوم که می‌توان درصد
موفقیت بازاریابی را مشخص نمود. به عنوان نمونه: با تقسیم افرادی که بازاریابی شده‌اند
به افرادی که مراجعه کرده‌اند، درصد موفقیت بازاریابی را تعیین کرد.

بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیست و راز کسب درآمد بیتشر از آن

بازاریابی مستقیم

این نوع از بازاریابی از ابزارهای ارتباطی مختلفی بهره می‌برد:

نظیر پست، رایانامه، پیام‌کوتاه، دورنگار. در برخی موارد با استفاده از کوکی ذخیره شده به وسیله نمایشگر
اینترنت هم می‌توان بازاریابی مستقیم انجام داد. همچنین کمپین‌های تبلیغاتی نیز می‌توانند
به صورت بازاریابی مستقیم عمل کنند.

مطلب مرتبط
بازاریابی مکالمه ای چیست و چگونه شخص را به خریدار تبدیل کنیم

 

روش‌های متداول این نوع بازاریابی:

افرادی که در این روش بازاریابی می‌شوند از قبل شناسایی شده و اطلاعات آن‌ها در بانک‌های
اطلاعاتی مربوط ذخیره شده و نام آن‌ها نیز در ابتدای بولتن بازاریابی درج شده و مستقیماً خطاب می‌شوند.

 

تفاوت‌های این روش بازاریابی با روش‌های متداول تبلیغات، به موارد زیر مرتبط می‌شود:

هدف:

در این روش معمولاً مشتریان هدف شناسایی شده و بازاریابی بر روی آن‌ها اتفاق می‌افتد.

تجمیع تبلیغ:

هزینه‌ها در این روش تجمیع شده و متمرکزتر بر روی ارتباط با مشتریان عمل می‌شود.
مشغول بودن واحد تبلیغات و فروش: به دلیل ارتباط ایجاد شده با مشتریان،
واحد فروش در این روش پشتیبان بخش بازاریابی باید باشند.

شخصی‌سازی:

تبلیغات در این روش بر اساس هر مشتری باید متفاوت باشد. البته
کمترین تفاوت درج نام مشتری بر روی تبلیغات است.

پاسخگو:

این روش تبلیغات پاسخگو هم هست و روش‌های پیگیری مشتری و سفارش
مشتری به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

تحقیق:

در این روش چه در مراحل ابتدایی و چه در مراحل ارتباط با مشتریان،
آمارها بسیار حائز اهمیت بوده و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری‌های بعدی صورت می‌گیرد

 

بازاریابی مستقیم چگونه کار می کند

بر خلاف بسیاری از کمپین های بازاریابی، کمپین های بازاریابی مستقیم بر تبلیغات
در رسانه های جمعی تکیه نمی کنند. در عوض، زمین های فروش خود را از طریق پست، تلفن و یا ایمیل ارسال می کنند.

اگرچه تعداد حوزه های ارسال شده می تواند عظیم باشد، اغلب تلاش می شود که
پیام را شخصی سازی کرده و نام یا شهر دریافت کننده را در یک محل برجسته قرار دهید.

مطلب مرتبط
بازاریابی تلفنی چیست و چگونه یک شروع شگفت انگیز داشته باشیم

فراخوانی به عمل یک عامل رایج در بسیاری از بازاریابی مستقیم است.

دریافت کننده پیام از طریق تماس با شماره تلفن رایگان، فرستادن یک کارت پاسخ یا کلیک روی لینک در یک تبلیغ ایمیل، بلافاصله پاسخ می دهد. هر پاسخ یک شاخص مثبت برای خرید آینده است.

این انواع بازاریابی مستقیم اغلب بازاریابی مستقیم پاسخ نامیده می شود.

 

هدف گذاری در بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم

مؤثرترین کمپین های بازاریابی مستقیم، لیستی از چشم اندازهای هدفمند را استفاده
می کنند تا پیام های خود را فقط به احتمال بیشتری ارسال کنند.

این لیست ها ممکن است خانواده هایی را که اخیرا دارای یک کودک یا صاحب خانه
جدید بوده اند یا اخیرا بازنشستگان با محصولات یا خدماتی که به احتمال زیاد به آن نیاز دارند، هدف قرار دهد.

کاتالوگ ها یک نوع بازاریابی مستقیم با تاریخ است که به نیمه دوم قرن نوزدهم می رسد.
در زمان های مدرن، کاتالوگها معمولا فقط به مصرف کنندگان ارسال می شوند که با خرید قبلی یک محصول مشابه مشخص شده اند.

 

چه کسی از بازاریابی مستقیم استفاده می کند

بازاریابی مستقیم

علیرغم نقاط ضعف آن، بازاریابی مستقیم، به ویژه برای شرکت هایی که دارای بودجه کوچک
هستند و نمی توانند هزینه تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات اینترنتی را پرداخت کنند، تجدید نظر کرده است.

بازاریابی مستقیم، استراتژی تبلیغاتی ترجیح برای کسب و کارهای کوچک محلی است
که می تواند صدها نفر از خریداران، کوپن ها یا منوها را برای کمتر از هزینه آن برای قرار
دادن آگهی یا ایجاد یک تجارت هزینه کند.

با طبیعت خود، اثربخشی کمپین بازاریابی مستقیم آسان تر از سایر انواع تبلیغات است.
این به این دلیل است که آنها اغلب شامل یک تماس برای عمل هستند.

مطلب مرتبط
بازاریابی شریکی یا همکاری چیست و راه های موفقیت در آن

این شرکت اندازه گیری موفقیت خود را از طریق تعداد مشتریان تماس، کارت را بازگشت،
استفاده از کوپن، و یا با کلیک بر روی لینک.

 

مزایا و معایب بازاریابی مستقیم

یک دامنه بازاریابی مستقیم که به مخاطب ممکن است به حداکثر برسد، احتمالا حداقل موثر است.
به این معناست که این شرکت ممکن است چند مشتری را به دست آورد، در حالی که صرفا باعث
ناراحتی همه گیرندگان دیگر می شود.

نامه های ناخواسته، ایمیل های هرزنامه و پیام های متنی همه اشکال بازاریابی
مستقیم هستند که بسیاری از مردم نمی توانند به اندازه کافی سریع خلاص شوند.

 

بسیاری از شرکت ها در انتخاب یا مجوز بازاریابی مشغول به فعالیت هستند، که ارسال یا ارسال
ایمیل آنها را به افرادی که تمایل به دریافت آن را دارند، محدود می کند. لیست مشترکان
انتخاب شده به ویژه ارزشمند هستند زیرا آنها نشان دهنده یک علاقه واقعی به محصولات یا خدمات تبلیغاتی هستند.

 

گرد آوری شده : investopedia  , Cyberclick

برنامه نویس و طراح وب. سه سال که در زمینه وردپرس فعالیت میکنم. دیجیتال مارکتینگ رو مثل یک گیم دوست دارم. عاشق و علاقه مند به مبحث تست نفوذ. در حال رشد و توسعه در زمینه های فوق.

دوست داری نظر بدی؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا